Groundhog Day

“No t’afanyis, ànima meva,

per una vida immortal,

però esgota l’àmbit del possible.”

(Albert Camus al mite de Sísif)

Els inicis d’un guió:

Groundhog Day (Atrapat en el temps) (Harold Ramis, 1993).

Àrea: Imatge i So.

Cicles formatius de: Captació i Tractament d’Imatge, Fotografia, Producció i Realització Audiovisual.

Batxillerat: Cultura Audiovisual, Filosofia.

Graus universitaris: Comunicació audiovisual, Cinema i Mitjans Audiovisuals, Història de l’Art, Belles Arts i Periodisme.

Conceptes treballats prèviament: ESTRUCTURES NARRATIVES, RECURSOS NARRATIUS, PERSONATGES, TEMA, STORY-LINE, SINOPSI I AVALUACIÓ D’AQUESTA, TRACTAMENT, ARGUMENT, FIGURES, ESTRATÈGIES EN CADA ACTE, DIÀLEGS, MODES DE PRODUCCIÓ, FORMES DE FINANÇAMENT, ENTRE ALTRES. ES RECOMANA LLEGIR ELS DIFERENTS ARTICLES QUE APAREIXEN EN LA SECCIÓ D’EL GUIÓ.

Presentació

Atrapat en el temps exposa del viatge moral d’en Phil Connors, un meteoròleg fastiguejat de la vida, qui per enèsima vegada haurà de cobrir la notícia del “Dia de la marmota” al gèlid poble de Punxsutawney, població de Pennsilvània i coneguda també en la vida real per aquesta celebració el 2 de febrer de cada any.

Abans de realitzar la pràctica haureu de fer un visionament atent de la pel·lícula:

Groundhog Day (Atrapat en el temps) [pel.lícula cinematogràfica] (1993). Harold Ramis (dir.) Danny Rubin, Harold Ramis (guió) George Fenton (BSO) Intèrprets: Bill Murray (Phil Connors); Andie MacDowell (Rita); Chris Elliott (Larry); Stephen Tobolowsky (Ned Ryerson); Brian Doyle-Murray (Buster Green), entre d’altres. EEUU: Columbia pictures.(95 min).

Heu de lliurar un document que respongui a les qüestions que se us plantegen.

Metodologia:

El treball es realitzarà en equips de dues persones. Els grups els formarà el professor.

Desenvolupament:

PART 1 (2 punts):

  1. Imaginat que ets en Danny Rubin, el guionista de Groundhog day, i tens un esbós de la sinopsi, però primer vols enviar als productors l’Story line. La sinopsi que trobaràs a continuació està desordenada, a partir del visionat del film, ordena els paràgrafs. Un cop tinguis la sinopsi endreçada, reconverteix-la en un story line.

Sinopsi desordenada (spoiler):

L’endemà, sona el despertador amb la mateixa música del dia anterior «I Got You Babe» de Sonny & Cher, però mentre Phil va vestint-se i es dirigeix al menjador per esmorzar, se n’adona que està vivint un nou dia de la marmota, és a dir: li succeeixen les mateixes situacions, es donen idèntiques converses i troba les mateixes persones que el dia anterior.

Phil se n’adona que avui ja és demà, en més d’un sentit; i així comença una nova vida al costat del seu veritable amor.

Phil Connors, home del temps d’una televisió de Pittsburgh (EEUU), ha d’anar a Punxsutawney l’1 de febrer, acompanyat de la seva nova redactora, Rita, i el seu càmera, Larry. En aquesta població cada 2 de febrer es celebra “El dia de la marmota” El comportament d’aquest animal no només determina quan manca per la fi de l’hivern, sinó que esdevé una autèntica Festa Local.

El nostre protagonista toca fons. Phil, se n’adona que pot aprofitar-se d’aquesta situació per millorar la vida dels altres. Comença la seva metamorfosi i és l’inici d’una vida fent el bé.

Un cop no aconsegueix l’acceptació de Rita, i es veu en un pou sense sortida, dins aquest bucle temporal que no el du enlloc, decideix optar per suïcidar-se.

Phil, arrogant, frustrat en les seves aspiracions d’estrella televisiva i avorrit del seu treball, hi acudeix de mala gana i amb presses per tornar a casa. Per aquest és una notícia menor, poc acord -als seus ulls- del que hauria de fer un home del seu talent… Resignat, se’n va a l’acollidora casa on passarà la nit.

El 2 de febrer (Dia de la marmota) es desperta amb la cançó I got you babe i s’aixeca disposat a enllestir el treball com més aviat millor. Enregistrades les preses necessàries per cobrir la notícia, els 3 es disposen a retornar a Pittsburgh per treballar en el telenotícies de les 17h. Però un temporal de neu els obligarà a passar la nit en el poble, tot i la reticència d’en Phil.

Tanmateix, es desanima perquè no ser capaç de salvar la vida d’un vell sense sostre, tot i dur-lo a l’hospital perquè l’atenguin. Punt de gir que fixarà definitivament la personalitat de Phil en el costat del . Això ens condueix al desenllaç de l’argument.

Phil ha aconseguit ser una persona apreciada per la gent, i des de la bondat i el saber fer és capaç de confessar un amor sincer cap a Rita, qui finalment l’accepta. Aquest trencament definitiu del seu cicle moral/vital el conduirà a l’altre trencament, el del bucle temporal: despertant-se per fi, el 3 de febrer, al costat de Rita.

Després de repetir-se aquesta situació en diferents dies, Phil descobreix que és l’’única persona que viu conscientment aquest estrany fenomen temporal: es troba atrapat en el dia de la marmota.

Phil decideix aprofitar la informació/avantatge de saber tot el que succeirà per treure’n profit personal o simplement sentir-se lliure, fent el que li ve de gust; sigui per exemple, aconseguint una cita d’una desconeguda, conduir borratxo o presentar-se en una sala de cinema disfressatat del personatge d’en Rubio (Clint Eastwood). Fins i tot, intenta enamorar a la seva redactora a força de treure-li informació dia rere dia sobre els seus gustos i aficions.

La seva vida, no pot avançar i manca de sentit. Per exemple, agafa un cotxe i es llença per un terraplè; es tira d’un edifici; intenta electrocutar-se dins una banyera; però sempre, novament es desperta al matí, com cada dia, el 2 de febrer: el Dia de la marmota.

Ajuda a un home que s’ha ennuegat; salva a un nen al caure d’un arbre, etc. Phil també desenvolupa i millora les seves habilitats personals, fins al punt, d’aprendre a tocar el piano com un virtuós, esculpir en gel, parlar francès o memoritzar la vida dels habitants del poble per ajudar-los a prendre decisions.

PART 2 (2 punts):

Podem relacionar Phil Connors directament amb el mite grec de Sísif, de qui es diu que no tenia escrúpols a l’hora d’augmentar la seva riquesa. Quan morí i anar a l’infern, es va queixar que la seva dona no complia amb el fet promès i va convèncer Hades perquè li permetés retornar al món, només per recordar-li què havia de fer; però després no va voler retornar a l’infern, fins que Hermes l’obligà i el va castigar a empènyer una gran pedra per una immensa pendent amunt d’una muntanya. Abans d’arribar al cim, la pedra sempre acabava rodolant cap avall i Sísif -com Phil- havia de tornar a començar l’ascens perpètuament. El motiu d’aquest càstig també és esmentat per Homer en l’Odissea.

Sísif (Tiziano, 1548)
  1. Defineix el tema i escriu la premissa de la pel·lícula. Un cop ho tinguis, descriu en un parell de línies el conflicte principal.
  2. Atrapat amb el temps també té una connexió directa amb el concepte filosòfic d’Etern retorn. Busca informació i digues quin filòsof va plantejar-lo, després explica’l i argumenta els vincles que té amb Groundhog Day.

PART 3 (2 punts) :

El conflicte és el motor d’una història. Es diu que un personatge ha de tenir diferents nivells de conflicte:

  • Conflictes interns: tenen a veure amb les emocions, la ment i el cos.
  • Conflictes personals: família, parella, amistats, etc.
  • Conflictes extra personals: l’entorn físic, política, economia, etc.
  1. Explica els diferents conflictes d’en Phil.
  2. Elabora una fitxa de personatge d’en Phil i una altra de la Rita.

PART 4 (2 punts):

6. Llegeix l’article del Viatge de l’heroi i descriu les fases per les quals passaria en Phil en cas d’existir aquesta estructura,          si no fos així, justifica la teva resposta. Recorda: El món ordinari / La crida de l’aventura Rebuig de la crida / El mentor            / Travessia del primer llindar / Proves, aliats i enemics / Aproximació a la caverna l’Odissea / La recompensa El camí          de tornada La resurrecció o examen final Tornada amb l’elixir.

  1. Digues on acaba el 1r acte i on acaba també el segon. Quin és el primer punt de gir? El segon? I el clímax? En cada cas especifica els minuts i justifica la resposta.

PART 5 (2 punts):

  1. Ara imaginat que ets el productor que rep el guió de Groundhog Day. Primer, explica detalladament en quin mode de producció encaixaries la pel·lícula; i segon, quins aspectes destacaries per vendre-la i buscar finançament?
  2. Valoració personal del film.
  3. Bibliografia i/o webgrafia emprada. 

Objectius:

  • Comprendre la importància d’un bon story line i sinopsi per començar l’escriptura d’un guió literari.
  • Conèixer els passos a seguir per dissenyar i elaborar un guió literari.
  • Aprofundir en aspectes relacionats amb el guió de cinema i aprendre a avaluar la qualitat d’aquest.
  • Valorar la importància de les figures del productor i el guionista.
  • Apreciar les dificultats amb les quals es trobarà un guionista i/o productor per construir una història, vendre-la i distribuir-la.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s