Direcció de fotografia

La direcció de fotografia en la posada en escena, clau en l’estètica global d’una pel·lícula.

Àrea: Imatge i So.

Cicles formatius de: Fotografia, Captació i Tractament d’Imatge, Producció i Realització Audiovisual.

Graus universitaris: Comunicació audiovisual, Cinema i Mitjans Audiovisuals, Història de l’Art, Belles Arts i Periodisme.

Cursos: Es recomana per a cicles de grau superior o 2ns cicles de graus universitaris.

Conceptes treballats prèviament: Interpretació davant la càmera, posada en escena, composició d’una imatge, tipus de plans, angulacions dels plans, principis bàsics de realització, tècniques d’il·luminació, claus i estils d’il·luminació, el triangle d’il·luminació, recursos artístics en il·luminació, la llum natural, profunditat de camp, localitzacions, semiòtica de la fotografia, regla dels terços, il·luminació d’exteriors i interiors en un rodatge i continuïtat visual, entre d’altres.

Presentació

Heu de realitzar una rèplica -la més exacta possible- d’un fotograma de les pel·lícules que proposem a continuació. És important tenir en compte que aquests fotogrames són representatius de l’estètica del conjunt del film.

Podreu utilitzar els materials que teniu al plató de l’Institut o Universitat (en cas de disposar-ne) o traslladeu les tecnologies necessàries on calgui, en cas que la imatge sigui d’exterior.

Primer que tot necessitareu fer una anàlisi acurada de la imatge que us hagi tocat i veure la pel·lícula per a contextualitzar-la.

Metodologia

El treball es realitzarà en equip (2-3 persones). A partir d’un sorteig, de la classe sortiran un total de 10 grups. Aquests els formaran els i les alumnes.

Desenvolupament

Us recomanem que feu una anàlisi previ sobre el film que treballareu. Penseu detingudament quina il·luminació utilitza i com podria adaptar-se al nostre plató, o quina localització pot ser la més adequada.

Heu de ser fidels a l’estètica de la pel·lícula i de la imatge en qüestió i el que aquesta comunica. Fixeu-vos en diferents aspectes, per exemple, la càmera. Detecta la posició d’aquesta en relació a l’espai narratiu i els seus enquadraments. Penseu que aquesta serà estratègica, de manera que a més de fer el corresponent cobriment de tota l’acció, s’ha de preveure, per exemple, que no faci ombres.

És prou evident que necessitareu comptar amb l’ajuda de figurants i/o actors i actrius.

Us recomanem que ateneu a d’altres detalls relacionats amb:

  • Composició i significat. (pesos, enfocament, punts de vista, línies, simetria, regla dels terços, línia de l’horitzó, etc.)
  • Tipus i clau d’il·luminació.
  • Tipus de pla.
  • Angulació.
  • Colors i tons.
  • Estructura narrativa.
  • L’espai.
  • La profunditat.
  • Funcions de la imatge.

Els fotogrames que haureu de treballar (un per grup) són els següents:

Grup 1: Seven (David Fincher, direcció de fotografia d’en Darius Khondji. 1995)

Grup 2: La La Land, ciutat de les estrelles (Damien Chazelle, direcció de fotografia d’en Linus Sandgren. 2016)

Grup 3: Her (Spike Jonze, direcció de fotografia d’en Hoyte Van Hoytema. 2013)

Grup 4: La Isla mínima (Alberto Rodríguez, direcció de fotografia d’Àlex Catalán. 2014)

Grup 5: Vicky, Cristina, Barcelona. (Woody Allen, direcció de fotografia d’en Javier Aguirresarobe. 2008)

Grup 6: La taronja mecànica (Stanley Kubrick, direcció de fotografia d’en John Alcott. 1975)

Grup 7: Blade Runner. (Ridley Scott, direcció de fotografia d’en Jordan Cronenweth. 1982)

Grup 8: Apocalypse Now. (Francis Ford Coppola, direcció de fotografia d’en Vittorio Storaro. 1979)

Grup 9: Dies del cel. (Terrence Malick, direcció de fotografia d’en Néstor Almendros. 1978)

Grup 10: La casa de les dagues voladores. (Zhang Yimou, direcció de fotografia d’en Zhao Xiaoding. 2004)

 Objectius

  • Comprendre la importància d’un bon enquadrament i la rigorositat necessària per escollir la composició més adequada.
  • Conèixer els passos a seguir per dissenyar i elaborar una bona posada en escena. Comprendre la importància de molts aspectes que intervenen en aquesta, en especial del vestuari.
  • Aprofundir en aspectes relacionats amb la fotografia cinematogràfica.
  • Valorar la importància de la interpretació davant la càmera.
  • Apreciar les dificultats amb les quals es trobarà un operador de càmera, director artístic o director de fotografia en cada presa.
  • Aprendre a comunicar amb la llum i comprendre la importància del disseny d’il·luminació tant per exteriors com per a interiors.
  • Aprofundir en el potencial narratiu i evocador d’una imatge.

 Lliurament

  1. JPG amb la imatge resultant.
  2. Memòria explicativa en un pdf (mínim 2 pàgines – màxim 4. Times new Roman, espaiat senzill, lletra 12) on es justifiqui: a) Les característiques principals de la imatge (descripció). b) Què ens comunica: tema, funcions i estructura narrativa. c) Explicació raonada de les vostres eleccions en relació a la il·luminació emprada, enquadrament, tipus de pla, vestuari, maquillatge, etc. d) Una descripció de com us heu organitzat les tasques. e) Una valoració del resultat final. f) Bibliografia i/o webgrafia, en cas de ser utilitzada.

 Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial 4.0 Internacional de Creative Commons

2 pensaments sobre “Direcció de fotografia

Deixa un comentari