L’Odissea

Les primeres llavors: L’Odissea.

En terra hostil (Kathryn Bigelow, 2008)

ÀREA: IMATGE I SO. CICLES FORMATIUS DE: CAPTACIÓ I TRACTAMENT D’IMATGE, FOTOGRAFIA, PRODUCCIÓ I REALITZACIÓ AUDIOVISUAL.

BATXILLERAT: CULTURA AUDIOVISUAL, FILOSOFIA.

GRAUS UNIVERSITARIS: COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL, CINEMA I MITJANS AUDIOVISUALS, HISTÒRIA DE L’ART, BELLES ARTS I PERIODISME.

CONCEPTES TREBALLATS PRÈVIAMENT: ESTRUCTURES NARRATIVES, RECURSOS NARRATIUS, LA LLAVOR IMMORTAL, TEMA, STORY-LINE, SINOPSI, TRACTAMENT, ARGUMENT ETERN, i FIGURES, ENTRE ALTRES. ES RECOMANA LLEGIR L’ARTICLE: LES LLAVORS IMMORTALS.

METODOLOGIA

El treball es realitzarà de forma individual o en equips de dues persones. Els grups els formarà el professor.

Munich (Steven Spielberg, 2005)

PRESENTACIÓ

Com ja hem comentat en algun article, i segons Balló i Pérez al seu llibre la Llavor immortal, pot considerar-se un argument etern en el cinema aquella història arquetípica que independentment del gènere, la procedència i el pas del temps, continua sent Universal i mostrant el mateix tema de fons, estructura expositiva, manera de narrar i clima dramàtic que mostrava en el seu origen. L’origen normalment és teatral, mitològic, literari o de tradició oral. Aquests patrons narratius són una herència del passat, formen part de l’imaginari col·lectiu i han tingut una influència molt gran en el futur, fins al punt, de conservar-se i utilitzar-se en el cinema contemporani.

DESENVOLUPAMENT

L’Odissea d’Homer ens mostrava la primera llavor d’un d’aquests arguments: El retorn a la llar. Haureu de buscar 4 pel·lícules que presentin aquest argument, estrenades entre el 2015 i el 2018 (ambdós anys inclosos).

A continuació explicaré 3 exemples que segueixen aquest patró (spoiler), en la vostra pràctica haureu de fer exactament el mateix -quant a forma i contingut- però amb 4:

Cold Mountain (Anthony Minghella, 2003): En aquest film trobem perfectament dibuixat el personatge d’Ullises (Inman), qui torna a casa per retrobar l’amor que havia deixat enrere, abandonant el front de la Guerra de Secessió i patint les peripècies d’un llarg retorn a la llar. De la mateixa manera que la nostra Penèlope (Ada), té la difícil missió de mantenir viva la casa enmig l’hostilitat d’una guerra. Problemes amb algun company de viatge, un pretenent d’Ada, el retorn de l’heroi amb un aspecte de captaire i altres paral·lelismes amb l’Odissea -com per exemple el missatge pacifista- fan d’aquesta pel.lícula un clar exemple.

Cold Mountain (Anthony Minghella, 2003)

Munich (Steven Spielberg, 2005) . La història transcorre uns mesos després de l’assassinat d’uns esportistes jueus als Jocs Olímpics de Munich de 1972. Un comandament del Mossat, dirigit per un agent secret israelí (Avner), es dedica a buscar per tot el món i assassinar a palestins membres de l’organització terrorista “Setembre Negre”, per així venjar la mort dels atletes de l’equip olímpic israelià. Les referències a l’Odissea són força clares: Avner haurà d’abandonar a la seva dona embarassada per emprendre el viatge; el record d’aquesta i l’anhel del retorn a casa amb la seva filla són recurrents. Al finalitzar la missió, amb el retorn a la llar de l’excombatent, tot i restablir l’ordre familiar, res serà com abans. Les seqüeles psicològiques seran irreparables, així com la relació amb la seva parella; una escena final on fa l’acte sexual sense cap tipus de sentiment, sense treure’s del cap tot el que havia viscut, n’és una mostra.

Munich (Steven Spielberg, 2005)

The Hurt Locker (En terra hostil – Kathryn Bigelow, 2008). La pel.lícula té certs paral.lelismes amb Munich. Explica “l’Odissea” d’una brigada nord-americana d’anti-explosius desplegada a Iraq, liderada per un expert en bombes, el sargent W. James. Al final de la pel.lícula trobem el retorn a la llar i al món ordinari del protagonista; però la guerra l’ha canviat, no pot viure sense perill, sense arriscar en cadascun dels seus moviments. Queda excluit de l’ordre familiar, la guerra l’ha matat en vida. Finalment decideix tornar a Iraq, fugir en busca d’aquella droga: el risc. El missatge de la pel·lícula tal com s’indica en els crèdits inicials: “la batalla és tot sovint, una potent i letal adicció, perquè la guerra és una droga”. A Espanya va ser estrenada amb el títol: “En tierra hostil”; no coincideix massa amb la traducció de l’original, que literalment voldria dir més o menys “l’armari del dolor”, tot i que en el món militar també és una expressió que designa a aquelles víctimes d’una bomba. Aquí, la víctima -i qui arrossegarà un dolor permanent- és també qui les desactiva.

En terra hostil (Kathryn Bigelow, 2008)

OBJECTIUS

  • Comprendre el concepte d’argument etern i aprofundir en el contingut del llibre.
  • Aprendre a diferenciar els conceptes de tema, argument, història i trama.
  • Entendre la importància que pren la narrativa audiovisual en la creació d’una obra i estudiar les formes que la narració ha adoptat en el cinema.
  • Aprofundir en les capacitats d’anàlisi audiovisual i concretament potenciar-les envers la comprensió de la temàtica, missatge i contingut de les pel·lícules.
  • Ampliar els coneixements d’història del cinema. Consolidar la base cultural de l’alumne.
  • Despertar inquietuds i potenciar l’estima i passió cap a l’art.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s