Nova Vlna, Escola de Barcelona, Neorealisme italià i Hongria

Els nous cinemes: la Nova Vlna de Txecoslovàquia, el Neorealisme italià, l’Escola de Barcelona i el Nou cinema hongarès.

ÀREA: IMATGE I SO.

CICLES FORMATIUS DE: CAPTACIÓ I TRACTAMENT D’IMATGE, FOTOGRAFIA, PRODUCCIÓ I REALITZACIÓ AUDIOVISUAL.

BATXILLERAT: CULTURA AUDIOVISUAL, HISTÒRIA DE L’ART I FILOSOFIA.

GRAUS UNIVERSITARIS: COMUNICACIÓ AUDIOVISUAL, CINEMA I MITJANS AUDIOVISUALS, HISTÒRIA DE L’ART, BELLES ARTS I PERIODISME.

CONCEPTES TREBALLATS PRÈVIAMENT: HISTÒRIA DEL CINEMA. ES RECOMANA LLEGIR L’ARTICLE NOUS CINEMES.
The Loneliness of the Long Distance Runner (Tony Richardson, 1962)

PRESENTACIÓ

Tal com s’ha exposat en l’article dels Nous Cinemes, després de la 2a Guerra Mundial assistim a una renovació del cinema a diversos indrets i amb característiques comunes. Aquests moviments avantguardistes es donen sobretot a la dècada dels 50 i principis dels 60. En l’article vam descriure les característiques i “actors” principals d’aquests a França i a Espanya. Però dins aquest grup de nous cineastes que buscaven l’originalitat i una manera diferent de fer cinema, també hi havia El Free Cinema britànic, la Nova Vlna de Txècoslovàquia, l’Escola de Barcelona, el Neorealisme italià i el Nou Cinema Hongarès.

Haureu de fer un petit treball d’investigació i una presentació en Power Point d’un d’aquests moviments. Estigueu molt atents als requisits que haurà de tenir la presentació i als consells que trobareu a continuació.

METODOLOGIA:

El treball es realitzarà en equips de 4-5 alumnes. De la classe sortiran 5 grups:

  • Grup A: La Nova Vlna (Nova Ona) de Txecoslovàquia. PISTES: Comunisme, El Sol en la xarxa, Kafka, Milos Forman, escepticisme.
  • Grup B: El Free Cinema britànic. PISTES: John Osborne, realisme, La soletat del corredor de fons.
  • Grup C: El Neorealisme italià. PISTES: Rossellini, Visconti, política.
  • Grup D: El Nou Cinema Hongarès. PISTES: 1956, L’Edat de les il·lusions, Miklós Jancsó.
  • Grup E: L’Escola de Barcelona. PISTES: Pere Portabella, Joaquim Jordà, Fotogramas, Teresa Gimpera.
El roig i el blanc (Miklós Jancsó, 1967)

DESENVOLUPAMENT:

PART 1

Heu de fer una investigació del moviment que us hagi tocat, recopilar informació de fonts que siguin fiables (consulteu si cal al professor) i fer-ne un resum de 3 pàgines (Lletra Times New Roman, 12). Cerqueu informació relacionada amb: el context sociopolític de l’època, com va originar-se, directors, actors i actrius destacats, característiques del moviment que poden apreciar-se en les pel·lícules i títols destacats, entre altres qüestions.

En el document s’ha d’incloure una portada on consti el nom dels integrants del grup. En la quarta pàgina hauràs d’especificar les funcions de cada membre del grup, una temporització i estructura de l’exposició feta a classe, especificant què explica cada membre i/o com heu planificat aquesta. I per últim, una cinquena pàgina (a part de la portada) on aparegui la bibliografia i webgrafia consultada (sistema APA).

Il Gattopardo (Luchino Visconti, 1963)

PART 2

En segon lloc, traslladaràs aquesta informació al PPT que utilitzareu per a la presentació. Aquest ha de tenir una extensió mínima de 20 diapositives i una estructura clara per apartats. En aquest hi han d’aparèixer imatges, sempre que se citi la font d’aquestes. A part d’això, haurà d’incloure:

– Diapositiva de: títol de la presentació/moviment estudiat, una imatge repreentativa d’aquest i nom i cognoms dels membres del grup.

– Un mínim d’11 diapositives amb una fotografia.

  • 3 baixades d’internet, especificant la descripció i la font.
  • 6 Captures de pantalla de pel·lícules, especificant títol, director i any d’estrena.
  • 2 imatges lliures de drets de la pàgina pixabay.com .

– Diapositiva que contingui 4 objectes (imatges, formes, text…).

– Una diapositiva amb 1 mateixa fotografia quadruplicada, amb cada còpia rotada a 90º respecte l’anterior i que tingui relació per explicar alguna qüestió del què s’exposa.

Numeració i peu amb el nom del moviment estudiat a totes les diapositives excepte la del títol.

Fons comú a totes les diapositives. Coherència entre la paleta de colors del tema i els elements de disseny, fotos i textos.

– La informació presentada en forma de textos ha d’utilitzar com a mínim 2 fonts i 2 mides diferents. També ha d’haver-hi textos amb un mínim de 2 estils diferents (negreta, subratllat…).

1 taula amb un contorn i un degradat com a farciment de les caselles.

PART 3:

Ara hem de preparar la presentació. Assageu aquesta i tingueu clar què ha de dir cadascú.

A part dels mínims que es demanen en l’apartat anterior, reviseu el vostre PPT i assegureu-vos que compleix aquests consells que apareixen a continuació:

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

LLIURAMENT

Assegureu-vos que la vostra presentació conté tots els elements i guardeu-la amb el següent nom d’arxiu:

  • NOVA_VLNA_G1.pptx
  • FREE_CINEMA_G2.pptx
  • NEO_ITALIA_G3.pptx
  • NOU_HONGRIA_G4.pptx
  • ESCOLA_BARCELONA_G5.pptx

Atorgueu el mateix nom a l’arxiu Word.

Afegiu en un mateix ZIP: el PPT i el document Word de 5 pàgines.

Un membre de l’equip haurà d’enviar-lo per Gmail i compartir l’enllaç abans de la data límit que us indiqui el professor.

El pocatraça (Milos Forman, 1964)

CRITERIS D’AVALUACIÓ

  • Es compleixen els requisits formals (nom dels arxius, bibliografia, contenen els elements requerits,…)
  • Es demostra coneixement sobre el tema i les informacions són correctes.
  • Creativitat, originalitat i posada en escena de la presentació.
  • Compliment dels terminis d’entrega.
  • Actitud correcta durant la presentació.

One thought on “Nova Vlna, Escola de Barcelona, Neorealisme italià i Hongria

Deixa un comentari